سفارش تبلیغ
صبا ویژن

ایران آرتاویل

اوقات شرعی
سالیانى که پسر آدم در آن نزد خدا از پیروى هوا معذور است ، شصت سال است . [نهج البلاغه]

:: ParsiBlog ::KhazoKhil ::

 
 
منوی اصلی

 RSS 
خانه
شناسنامه
پست الکترونیک
ورود به بخش مدیریت


بازدید امروز: 3
بازدید دیروز: 7
کل بازدیدها: 55271

 
 
درباره خودم
ایران آرتاویل
یاشارحیدری
15 سالمه و عاشق تاریخم
 
 
لوگوی وبلاگ
 
 
خبرنامه
 
 
طراح قالب

 طراح : پایون  

 
 
آرشیو

تاریخ ایران
ایران و آریاییان
بخشبندی تاریخ ایران
ماد
سرزمین ماد
طوایف ماد
صفویان
ارزش تاریخی دوره صفوی
ساختار نظامی و لشکری
تصرف آذربایجان
زمستان 1386
پاییز 1386

 
 
لینک دوستان

یاشار

 
 
لوگوی دوستان


 
 
آروانا

این ماهی جزو ماهیان گران قیمت و بسیار زیبا و از دسته ماهی های بزرگ آکواریوم محسوب میشه و جالب ترین نکته در مورد این ماهی اینه که متعلق به عصر ژوراسیک و زمان ماقبل تاریخ و بازمانده دوران دایناسورها ست . این ماهی در رنگهای نقره ای و سفید و مرواریدی و طلایی و قرمز و سیاه دیده میشه با پولکهای درشت درخشان و ارزش خیلی زیادی داره و انواع بزرگ اون تا چند هزار دلار هم قیمت دارن و حتا بخاطر بقای نسلشون فروخته نمیشن و در بازار سیاه بصورت قاچاق وجود دارن . این ماهی از خانواده Osteoglossidae و با نام علمی Osteoglossum bicirrhosum شناخته میشه . این ماهی به طول بیش از 2 متر هم میرسه . بومی آمریکای جنوبی هست و با مجوزهای بسیار سخت به کشورهای دیگه صادر میشه ! گونه های قرمز و سیاه این ماهی در خطر انقراض قرار دارن و فروش اونها ممنوعه و فقط در بازار سیاه یافت میشن . برای نمونه یک عدد از این ماهی در بازار بیش از 1000 دلار قیمت داره . دوره بلوغ این ماهی ها 3 سال طول میکشه . در این مدت باید دائم از ماهی های ریز مثل مولی ها و گوپی ها تغذیه بشن . 

غذای داده شده باید مغذی باشه و از غذاهای دریایی در رژیم غذاییشون استفاده بشه مثل میگو . در کل آروانا نباید به یک نوع غذا عادت کنه و یا به مقدار زیادی غذا بخوره . غذا دهی باید به خوبی کنترل بشه . در محیط اسارت بیشتر بچه ماهی ها از بین میرن و ماهی های کمی به سن بلوغ میرسن . آروانا به حالت شیمیایی آب نیاز خاصی نداره و در آبی با pH 7 – 6 و dH آب 1 – 8 به خوبی زندگی میکنه . دمای آب 28 تا 30 درجه برای این ماهی مناسبه و حتا در دمای 26 درجه هم به خوبی زندگی میکنه . از نکات جالب تولید مثل این ماهی ها اینه که از نوزادان مراقبت میکنن . ماهی نر حدود 2 ماه بچه ها رو در داخل دهان نگهداری میکنه . اگر والدین از نوزادان مراقبت میکنن نباید اونها رو از فرزندان جدا کرد چون دچار افسردگی و مرگ میشن !

از نکات مهم در نگهداری این ماهی اینه که آروانا باید در مکان بزرگی نگهداری بشه و اگر تعداد زیادی از این ماهی رو نگهداری میکنید باید جای وسیعی در اختیارشون باشه تا با هم درگیر نشن . این ماهی ها رو میشه با ماهی های گوشتخوار بزرگ نگهداشت . آکواریومیست های حرفه ای برای جلوگیری از نزاع این ماهی ها با هم در حوضچه های پرورش ماهی , ماهی های دیگه ای رو داخل آب می اندازن تا توجه آرواناها به ماهی تازه وارد جلب بشه و از درگیری با هم خودداری کنن . آروانا چون ماهی گران قیمتیه به همین دلیل در موقع خرید اون باید به نکات مهمی توجه کنید :

 

- شکل بدن : ماهی نباید خیلی چاق و یا خیلی لاغر باشه . به غذایی که بهش میدن و محل نگهداریش باید توجه کنید . فضای محدود مانع از رشد ماهی میشه و باعث ایجاد قوز در ماهی شده و تمایل به خمیدگی در ماهی افزایش پیدا میکنه . به طور کلی اندازه مخزن در هر مرحله باید حداقل سه برابر طول ماهی باشه .
- فلسها : باید درخشنده باشن . نباید تیره و لک دار باشن . وجود نقاط قرمز بر روی فلسها عادی و دلیل بر وجود عوامل بیماریزا نیست !

- سبیل ها : باید به اندازه کافی بلند و مستقیم باشن و رنگی شبیه رنگ بدن داشته باشن . از خرید آروانا با سبیل های کنده و کوتاه شده یا شکسته خودداری کنید .
- باله ها : باید زیبا و صاف و گسترده باشن و تمامی شعاعهای سخت باله ای صاف و محکم باشه و هیچگونه پارگی در باله ها دیده نشه !

- چشمها : در حالت طبیعی به سطح آب نگاه می کنن و به دنبال غذاهای زنده هستن چون در طبیعت ، یکی از غذاهای اصلی آروانا رو پرندگان نشسته بر روی شاخه ها و یا سطح آب تشکیل میده. چشمهای سالم باید کاملن در مرکز بوده و کدر و برآمده نباشن .

- دهان : لبها نباید خیلی برآمده باشه و فک پایین نباید شل باشه .
- سرپوش آبشش : باید صاف و عادی باشه و هیچگونه برآمدگی و چین خوردگی بر روی اون وجود نداشته باشه .

- شکم : شکم نباید برآمدگی داشته باشه در غیر اینصورت ماهی دچار مشکلات معده ست .

- نحوه شنا کردن : ماهی باید بتونه بطور عادی شنا کنه و باله های خودشو کاملن باز کنه . سبیلکها باید صاف باشنن و ماهی نباید دائم بالا و پایین یا به صورت زاویه دار شنا کنه .

 

با توجه به این نکات میتونید مطمئن باشین که پولتون رو دور نریختین و ماهی سالمی خریداری کردین



یاشارحیدری(چهارشنبه 86 دی 12 ساعت 9:8 عصر )

دیدگاه‌های دیگران ()

 

 
لیست کل یادداشت های این وبلاگ
جک دمپسی
[عناوین آرشیوشده]
 
Copyright © 2006-KhazoKhil.Com All Right Reserved